احترام معلم
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2116
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 20953
بازدید ماه : 195342
بازدید کل : 1607021
تعداد مطالب : 16947
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 27 / 4 / 1395

 

غیبت کار ناتوانها

الغیبه جهد العاجز.

ح/ 461

ترجمه: غیبت کردن، آخرین تلاش آدم ناتوان است.

شرح: غیبت کردن، یعنى پشت سر کسى سخن گفتن، و بدگویى کردن، و براى او عیب و ایراد شمردن. و این، از زشت‏ترین و ناپسندترین عیبهایى است که بعضى از افراد، دچار آن هستند.

کسى که غیبت مى‏کند، بدون شک آدم ناتوان و بى‏جراتى است. زیرا همینکه مى‏نشیند و پشت سر دیگران بدگویى مى‏کند، نشان مى‏دهد که جرات ندارد با آن افراد روبرو شود، و حرف خود را، پیش روى آنها بر زبان آورد. و چون در خود، قدرت و جرات روبرو شدن با آن افراد را نمى‏بیند، آخرین تلاشى که مى‏تواند بکار ببرد، این است که بوسیله‏ى بدگوئى کردن در پشت سر، انتقام خود را از آنها بگیرد و باصطلاح دل خود را خنک کند.

حال آن که یک مسلمان مومن واقعى، اگر نسبت به کسى

ایراد و انتقادى داشته باشد، باید بر اساس جرات انسانى و اخلاق اسلامى، رو در روى آن شخص، ایراد و انتقاد خود را بر زبان آورد، و بدون ترس و واهمه، او را امر به معروف و نهى از منکر کند.

اگر هم ایراد و انتقادش درست نباشد، و فقط از حسادت و تنگ نظرى سرچشمه گرفته باشد، هرگز نباید پشت سر کسى که از او شایسته‏تر بوده و به پیشرفت و ترقى رسیده است، بدگویى کند و خود را در جامعه، رسوا و بی ‏اعتبار سازد.

ایمان و راستگویى

الایمان ان توثر الصدق حیث یضرک على الکذب حیث ینفعک.

ح/ 458

ترجمه: نشانه‏ى ایمان، آن است که: راستگویى را، اگر چه به تو زیان برساند، بر دروغگویى، اگر چه به تو سود برساند، مقدم بدارى.

شرح: مسلمان مومن واقعى، یعنى کسى که داراى ایمان محکم و راستین است، نشانه‏هائى دارد، که بوسیله‏ى آنها، مى‏توان او را، از افراد بى‏ایمان یا سست ایمان، بازشناسى کرد.

یکى از این نشانه‏ها، آن است که: شخص مومن، سود واقعى را در اطاعت از دستورات خدا، زیان واقعى را، در اطاعت نکردن از دستورات خدا مى‏داند. از آنجا که خداوند به ما دستور داده است که همیشه راست بگوئیم و از دروغگوئى پرهیز کنیم، مسلمان با ایمان نیز، هرگز حاضر نمى‏شود بر خلاف این دستور رفتار کند. تا جایى که حتى اگر زمانى، راست گفتن به زیانش باشد و دروغ گفتن به او سود برساند، از سود دروغ گفتن چشممى‏پوشد، و زیان راست گفتن را به جان مى‏پذیرد، و لب به دروغگویى باز نمى‏کند. زیرا مومن، سود و زیان واقعى را نزد خدا می ‏داند و بس.

بنیاد نهج البلاغه هیات تحریریه

 



برگرفته شده از پایگاه تخصصی نهج البلاغه (nahjolbalaghe.blog.ir )


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: پند های نهج البلاغه
برچسب‌ها: احترام معلم
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی